30.11.2017 Auteur: Zehnder Clean Air Solutions

Logistiek voor e-commerce – hoe kan ik beter concurreren?

E-commerce is een snelgroeiende industrietak. Uit gegevens van de Amerikaanse overheid blijkt dat 53% van de internetgebruikers wereldwijd in 2016 een online-aankoop heeft gedaan. Wat het groeipotentieel betreft, verwacht CMS Connected dat de online B2B-verkoop groter zal worden dan de B2C-verkoop en tegen 2020 goed zal zijn voor US$ 6,7 biljoen.

 

Deze stijging in de online verkoop biedt gouden kansen voor de logistieke sector. Alle goederen moeten veilig worden opgeslagen en als een bestelling geplaatst is, dienen de artikelen te worden verpakt en op tijd naar de koper worden verzonden. Webwinkels zijn afhankelijk van leveranciers die kwaliteitsvolle logistieke diensten kunnen aanbieden voor de e-commerce. Het is een concurrerende omgeving: logistieke bedrijven staan reeds onder immense druk om goederen snel en in perfecte staat op elke bestemming te leveren.

Als u op deze markt van betekenis wilt zijn, moet u kunnen garanderen dat uw logistieke diensten voor e-commerce uitstekend zijn. Wilt u zich onderscheiden van de massa, volg dan de volgende drie tips. 

 

1. Zorg voor vlekkeloze magazijnruimte

 

Volgens dit artikel in Business Insider vechten verkopers om magazijnruimte waar ze hun producten kunnen opslaan voordat ze worden verzonden. De vraag is veel groter dan het aanbod en de beschikbaarheid van magazijnruimte neemt elk kwartaal af. Momenteel huren verkopers magazijnen sneller dan ontwikkelaars ze kunnen bouwen.

Dit betekent dat u al een aardige voorsprong heeft als u al over magazijnruimte beschikt. Als die ruimte in slechte staat verkeert, dan is het weliswaar verloren moeite. E-commercewinkels zullen alleen bij u komen aankloppen als ze hun goederen in een perfect schoon magazijn kunnen opslaan.

Waarom? Omdat e-commerceklanten hun goederen snel en in perfecte staat willen ontvangen. Een webwinkel kan hier alleen aan voldoen als zijn producten worden opgeslagen in verzendklare toestand. Een cruciaal aspect van de logistiek voor e-commerce is dat alle producten schoon worden gehouden en degelijk verpakt zijn. Als u die garantie niet kan bieden, zal de webwinkel elders gaan zoeken.

 

2. Bestellingen efficiënt sorteren en laden

 

Producten die via webwinkels worden besteld, worden dagelijks in kleine hoeveelheden naar honderden verschillende locaties verzonden. Dit verschilt enorm van de klassieke logistieke business, waar producten gewoonlijk in bulk worden getransporteerd. Om individuele goederen die online worden aangekocht, naar de juiste kopers te verzenden, hebben webwinkels een logistieke partner nodig die over een efficiënt sorteer- en laadproces beschikt.

Om uw bedrijf een concurrentievoorsprong te geven, gebruikt u moderne technologie om producten sneller en efficiënter te sorteren tot verzendingsklare batches op basis van de postcode van het leveringsadres. Handmatig sorteren behoort tot het verleden!

Daarnaast dient u het laadproces te optimaliseren, om de producten zo snel mogelijk van de opslag- en sorteerzones naar de vrachtwagen of container te brengen. Hiervoor kunt u een beroep doen op moderne technologie. Robots kunnen worden geprogrammeerd om goederen snel en efficiënt tussen verschillende zones van uw magazijn te verplaatsen.

Meer efficiëntie biedt heel wat voordelen voor uw bedrijf. De inkomsten stijgen omdat u meer orders kunt verwerken, de tevredenheid van de klant is verzekerd want de goederen komen op tijd aan, en uw reputatie als betrouwbare leverancier van logistieke diensten voor e-commerce groeit.

 

3. Goederen snel leveren

 

Onlinekopers willen hun producten steeds sneller ontvangen. Hierdoor komen webwinkels en logistieke bedrijven steeds meer onder druk te staan. Uw belangrijkste concurrentietroef is de mogelijkheid om goederen snel en efficiënt te leveren – en dit kan op heel veel manieren. Als u bijvoorbeeld over de weg levert, kunt u software voor routeplanning gebruiken om de beste routes voor uw bestuurders te berekenen. Dergelijke software maakt gebruik van een intelligent algoritme om de snelste en meest efficiënte route voor uw bestuurders te bepalen, waarbij rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen en verkeerssituaties. Op die manier kunnen ze zoveel mogelijk producten per dag leveren.

Om uw concurrentievoordeel verder te vergroten en goederen sneller en efficiënter te leveren, kunt u ook technologie gebruiken waarmee u buiten de normale bedrijfsuren kunt leveren, zoals leveringsrobots. Daarnaast kunt u ook samenwerken met een externe dienstverlener om uw leveringsuren uit te breiden.

Er bestaan heel wat lucratieve mogelijkheden voor logistieke bedrijven die actief zijn in de e-commerce. Uw magazijn moet echter in topvorm verkeren en uw processen moeten geoptimaliseerd zijn om een uitmuntende efficiëntie te bereiken.

Als u hulp nodig heeft om uw magazijn in te richten zodat al uw producten schoon en verzendklaar worden opgeslagen, waarom dan geen luchtzuiveringssysteem installeren, zoals een Zehnder Clean Air Solutions? Een schoon magazijn betekent schone goederen, waardoor u uw positie als logistiek topleverancier versterkt.

 

Share