31.05.2016

Officiële aftrap Built4U-renovatieproject Mijande Wonen een feit

In juni renoveert Built4U (samenwerkingsverband tussen Zehnder, Kingspan Unidek, Trecodome, The Source en Van Aken Architecten) in opdracht van Mijande Wonen zeven huurwoningen in Den Ham volgens de principes van passief bouwen. Het resultaat: zeer energiezuinige woningen die met kop en schouders boven Energielabel A uitsteken. En de woningen krijgen een nieuwe, toekomstbestendige uitstraling.

Op vrijdag 13 mei trapten we samen met de buurt, Mijande Wonen, gemeente, het Energiefonds en bouwers het project af. Erik Lievers (gedeputeerde van de Provincie Overijssel), Peter Zuithof (directeur bestuurder van Mjande Wonen) en Amber en Justin onthulden samen het bouwbord. Amber (3 jaar) en Justin (6 jaar) zijn twee kinderen die na het groot onderhoud in een van de passiefhuizen wonen.

Energiezuinig, gezond en comfortabel
Eind mei beginnen de werkzaamheden. In slechts vijf dagen wordt een woning getransformeerd tot een energiezuinige woning. Met alle voorbereidingen en nawerk is het de bedoeling dat de woningen begin augustus klaar zijn. Built4U renoveert de woningen volgens de principes van passief bouwen. Er wordt een volledig geïsoleerde prefab schil (dak- en gevelisolatie), drievoudige beglazing, zonthermische panelen en ComfortVentilatie met warmteterugwinning aangebracht. Met als resultaat: energiezuinige, gezonde, comfortabele woningen, die met kop en schouders boven energielabel A uitsteken. Bovendien krijgen de woningen een nieuwe uitstraling, zonder dat aan de binnenkant ruimteverlies wordt geleden.

Minimale overlast
Net als bij andere Built4U-renovaties is het uitgangspunt dat de bewoners een minimale overlast ondervinden. De woningen aan de Broekmaten in Den Ham worden daarom in zeer korte tijd getransformeerd tot energiezuinige woningen. De bewoners hoeven hun huis niet uit. Daarnaast zijn de bewoners door Built4U en Mijande Wonen uitgebreid geïnformeerd over de planning zodat zij van uur tot uur weten welke werkzaamheden er uitgevoerd worden. De uitvoering in Den Ham is in handen van Bouwbedrijf C. Van Dillen en Timmerfabriek Culemborg.