14.04.2016

De gevaren die de lente voor uw magazijn in petto heeft

Hoe u het ook wendt of keert, de kwaliteit van binnenlucht is direct gerelateerd aan de kwaliteit van de buitenlucht. En die buitenlucht is meestal op zijn slechtst in de lente. Door de grote hoeveelheden pollen in de lucht en het opruimen van de zout-, grit- en gravelresten uit het winterseizoen kan de lente als de ‘vuilste tijd van het jaar’ worden beschouwd.

Het is zeer waarschijnlijk dat zwevende deeltjes uw magazijn binnendringen via ventilatiesystemen, open ramen en openingen en spleten bij deuren.

Maar waarom is deze verontreinigde lucht zo slecht voor de werking van uw magazijn en hoe kunt u dat probleem aanpakken?

Het stofprobleem

Wanneer apparatuur en installaties met stof bezaaid zijn, zal de efficiëntie afnemen: wanneer het stof in het luchtfilter van een machine terechtkomt, kan die machine oververhit raken. De onderhoudssessies om de machine weer in orde te maken, gaan ten koste van uw totale productiviteit. Vanwege de hoge stofvolumes moet u wellicht vaker schoonmaken en dat kan duur zijn. Vervuilde lucht kan ook slecht zijn voor de gezondheid van uw personeel: de motivatie kan afnemen en het ziekteverzuim kan toenemen.

Naast de stofdeeltjes die van buitenaf in uw magazijn binnendringen, zijn er ook binnen bronnen van stof. Deze doen zich in twee vormen voor en beide veroorzaken op hun eigen manier problemen. Statische bronnen zijn bijvoorbeeld sorteersystemen en acculaadpunten voor heftrucks - die zijn vaak makkelijk op te sporen. Dynamische bronnen van stof zoals systemen voor de handling en het uit- en inpakken van goederen en heftrucks blijven niet op een plek en zijn daarom lastiger te lokaliseren en te elimineren.

Wat u kunt doen

Een luchtzuiveringssysteem kan het neerslaan van stof en pollen in uw magazijn tegengaan. Door de hoeveelheid zwevende deeltjes significant te verlagen, kunt u de gezondheid van uw personeel beschermen, de schoonmaakkosten minimaliseren en onnodig onderhoud elimineren.

Laat de ongunstige omstandigheden in het voorjaar niet gepaard gaan met hoge kosten en een verminderde productiviteit en winstgevendheid in uw magazijn. Zehnder Clean Air Solutions heeft bewezen dat de belasting door stofdeeltjes kan worden verlaagd met waarden tot 90%. Met het juiste luchtzuiveringssysteem beschermt u de luchtkwaliteit in uw magazijn en de gezondheid van uw personeel en kunt u de seizoensgebonden overheadkosten voor uw bedrijf in de hand houden - en dat jarenlang.

T +31 (0)65 398 08 52

Business Unit Manager