07.11.2016

Drie tips om uw toptalenten te houden

Uw bedrijf is zo goed als de mensen die er werken. Daarom moet u doordacht werven en een omgeving creëren die medewerkers motiveert om te komen werken. Ontdek onze tips om dit waar te maken...

Uw bedrijf is zo goed als de mensen die er werken. Dit betekent dat u uw personeel zorgvuldig moet selecteren en doordacht moet werven; vaak een hele uitdaging wanneer de tijd krap is, maar wel uiterst positief op lange termijn. De verkeerde mensen rekruteren kan erg duur worden, dus uw doel is tweeledig: 1) u moet de juiste mensen vinden en aantrekken om uw team te versterken, en 2) eenmaal aan boord, moet u alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat ze zich gelukkig en gezond voelen in hun rol - en dus trouw blijven aan uw bedrijf.

U wenst dat uw medewerkers met plezier komen werken. Om dit te bereiken, moet u een aantrekkelijke, schone werkomgeving creëren, die positief, lonend en behaaglijk is. Indien u hierin tekort schiet, loopt u het risico waardevolle medewerkers te verliezen die een belangrijke bijdrage leveren aan uw bedrijf. Hier volgen onze drie tips om uw medewerkers tevreden te houden.

1. Daag uw werknemers uit (en beloon ze voor goed verricht werk)

Eentonigheid kweekt verveling en verveelde medewerkers zijn niet productief. Wat hun werkelijke functie ook is, u dient manieren te vinden om uw medewerkers te motiveren om beter te werken. Zo kunt u regelmatig nieuwe individuele of teamdoelstellingen bepalen, teamleden omwisselen, zodat verschillende mensen de kans krijgen om samen te werken.  Of u schept een leercultuur om uw medewerkers aan te zetten om te studeren of zich verder bij te scholen.

Als strakke deadlines zijn gehaald, prachtig werk is geleverd of grote doelen zijn bereikt, geef dan erkenning en beloon de mensen die dit voor elkaar hebben gekregen. Wanneer iemand zich uitgedaagd voelt in zijn werk en naar een positief resultaat toe werkt, dan is de kans groter dat hij het werk leuk vindt, en het dus ook goed doet.

2. Geef uw medewerkers meer dan een salaris

Uiteraard is geld belangrijk, maar om het toptalent dat u zoekt aan te trekken en te houden, moet u een toegevoegde waarde bovenop en naast hun basissalaris bieden. Denk maar aan Google en zijn 24/7 luxecafetaria die voor alle medewerkers wat wils heeft. Of Airbnb en haar $ 2.000 reiskostenvergoeding om haar personeel aan te zetten de wijde wereld te ontdekken. Sterker nog, meer dan een derde van de werknemers overweegt tegenwoordig zeer grondig de extraatjes en voordelen van een toekomstige baan voordat ze deze aanvaarden.

U hoeft natuurlijk  niet zo extreem te zijn als Google of Airbnb; meer gebruikelijke extraatjes zoals gesubsidieerde kantinemaaltijden of vrijaf geven op hun verjaardagen zullen u niet veel kosten en kunnen aanzienlijk de tevredenheid en productiviteit van medewerkers verhogen.

3. Zorg voor een schone werkomgeving

Werknemers zijn vaak bang dat hun gezondheidsproblemen worden veroorzaakt door de omgeving waarin ze werken. Hierdoor hechten steeds meer werknemers vandaag de dag meer aandacht aan de kwaliteit van hun werkplek – en dat zou u ook moeten doen. Over een computer gebogen zitten, bijvoorbeeld, kan leiden tot ernstige lichamelijke klachten. Om hun medewerkers aan te zetten om meer  te staan en te bewegen, bieden steeds meer bedrijven nu staande werkplekken aan, of zelfs yogalessen.

Volgens het NIOSH[LC(1]  heeft de blootstelling aan luchtvervuilende stoffen (in de vorm van gassen en stofdeeltjes) van kantoormachines, schoonmaakmiddelen, bouwactiviteiten, tapijten en meubels, en blootstelling aan microbengroei (zwammen, schimmels en bacteriën), , een weerslag op hun gezondheid en draagt dit bij tot een hoge mate van ziekteverzuim van de werknemers.

Het geschikte industriële luchtzuiveringssysteem kan de globale luchtkwaliteit van uw magazijn of productiesite verbeteren en dus ook het welzijn van uw werknemers. Gelukkigere en gezondere werknemers zorgen ervoor dat de werkplek een veel positievere omgeving is voor iedereen. Dit leidt dan weer tot een hogere productiviteit en dat is goed voor uw business.

Uiteindelijk heeft de kwaliteit van uw werkplek een grote impact op welke medewerkers u kunt aantrekken en houden.  Een schone werkomgeving waarin de mensen zich gewaardeerd voelen, die hen aanzet hard te werken en hun successen erkent, zal het beste beleggingsrendement opleveren: loyale medewerkers die zich inzetten om uw bedrijf te helpen de doelstellingen op lange termijn te bereiken.

Zehnder Clean Air Solutions zorgt voor een schone werkomgeving voor uw medewerkers. Contacteer ons om er meer over te vernemen!

M +31653980852

Country Manager NL