05.07.2017

Jaarlijks 3300 doden door stof

Jaarlijks overlijden 3300 mensen door werken met stof, zegt Long Alliantie Nederland (LAN). Volgens de LAN werken in Nederland zo'n 1 miljoen mensen met stoffen die een longziekte kunnen veroorzaken. Het gaat om onder meer lassers, bouwvakkers, asbestsaneerders, schilders en schoonmakers. Door veel beter samen te werken kunnen longziekten tegen worden gegaan die door het werk of de werkomstandigheden kunnen ontstaan.

Er moet veel beter worden samengewerkt om longziekten tegen te gaan die door werk of werkomstandigheden kunnen ontstaan. De Long Alliantie Nederland (LAN), een samenwerkingsverband van onder meer patiëntenverenigingen, longartsen en zorgverzekeraars, overhandigde daarom op 4 juli een tienpuntenplan aan de Tweede Kamer. De LAN pleit onder meer voor betere arbeidsinspecties, meer betrokkenheid van huisartsen en een voorlichtingscampagne in alle betrokken sectoren.

De arbeidsinspectie schiet tekort bij 'stoffige' bedrijven, zegt directeur Emiel Rolink in het NOS Radio 1 Journaal. "Een gemiddeld bedrijf wordt één keer in de 25 jaar gecontroleerd. Ter vergelijking: als op een snelweg één keer in de 25 jaar de snelheid wordt gecontroleerd, rijdt iedereen te hard." Ook voor huisartsen is een belangrijke taak weggelegd. "Die moeten veel vaker vragen wat voor werk de patiënt doet. Hebben we te maken met een topvoetballer of een lasser? Het is belangrijk dat een huisarts weet of de patiënt veel met stof werkt."

Veel bedrijven zouden een voorbeeld moeten nemen aan de brandweer, zegt Rolink. "Daar kijken ze heel goed hoe ze kunnen voorkomen dat mensen worden blootgesteld aan schadelijke stoffen. Na het blussen laten ze hun zuurstofmasker nog heel lang op, ze trekken hun vieze pak meteen uit en nemen die niet mee naar huis en de brandweerwagen wordt afgespoeld voordat hij terug de kazerne in rijdt. Zo kun je veel schade voorkomen."

Onder de noemer 'voorkomen is beter dan genezen' biedt Zehnder met Clean Air Solutions effectieve oplossingen aan op het gebied van stofreductie op de werkvloer. Al na zeer korte tijd konden bedrijven uit verschillende sectoren hun specifieke problemen oplossen met deze toestellen. De luchtkwaliteit in de bedrijfsruimtes is sterk verbeterd, de stofbelasting is enorm gedaald. Onze klanten leggen u graag uit welke problemen allemaal opgelost zijn en laten u zien dat een omslachtige installatie van afzuigsystemen hierbij beslist niet noodzakelijk is!