26.09.2016

Klassieke radiator Zehnder Charleston met nieuwe laserlastechniek

Door verdere ontwikkeling van de productietechniek heeft Zehnder een innovatieve laserlastechniek voor de productie van kolomradiatoren ontwikkeld die een nieuwe kwaliteits- en technologienorm stelt in deze bedrijfstak. In de Duitse productievestiging Lahr wordt deze nieuwe lasertechnologie en het innovatieve RBS-lasprocedé volledig toegepast bij alle modellen van de klassieke radiator Zehnder Charleston. Het nieuwe laserlasproces maakt een schone en precieze lasbewerking mogelijk.

Het meer dan 80-jarige succesverhaal van de top-seller Zehnder Charleston is het resultaat van het continu aanpassen van de klantwensen in de markt. De Zehnder Group investeerde in dit verband in de afgelopen jaren uitgebreid in de infrastructuur en nieuwe productietechnologie voor radiatoren bij de Duitse vestiging Lahr. Met onmiddellijke ingang worden daar nu twee volkomen nieuwe productiemethodes toegepast: een innovatief laserlasproces voor de kopstukken en het zogenaamde RBS-procedé voor de kop-/buisverbindingen. In tegenstelling tot het in de branche nog zeer wijd verbreide ABS-procedé (afbrandstomp-lassen) garanderen de beide nieuwe technologieën een volkomen schoon lasproces. Daardoor blijven bij het kopstuk en de kopstuk-buis-verbinding geen lasresten binnen de radiator achter, waardoor een mogelijke verstopping van de ventielen kan worden uitgesloten. Ook maken de nieuwe productietechnologieën een nog preciezer lasproces en daarmee een maximaal kwaliteitsniveau mogelijk.

Naast deze toonaangevende nieuwe lasmethode vinden in het productieproces van de Zehnder Group nog verdere interessante vernieuwingen plaats: in de toekomst zal een 3D-coördinatenmeetmachine de basisonderdelen en de halffabrikaten continu controleren. Het grote voordeel: deze controle is uiterst efficiënt en kan ook de minimaalste toleranties of afwijkingen herkennen. Nieuw in het productieproces is ook een volautomatische testprocedure voor lekkagecontrole, zodat bij alle lasergelaste kopstokken een 100% dichtheidscontrole wordt verricht. Last but not least dankzij een uitgebreide optimalisatie worden bij Zehnder ook de buizenbundels automatisch naar de individuele productiestations voor diverse bewerkingen aangevoerd. In vergelijking met vroegere handmatige aanlevering kan Zehnder zijn klanten daardoor een nog hogere leveringsflexibiliteit garanderen.